Bli biodlare

Att bli biodlare är inte samma sak som att ”skaffa bin” och det är nog därför du hittat in till oss här -för att få veta mera, så välkommen!
Det är en rätt avancerad hobby, som förutsätter engagemang, strategiska tidsprioriteringar och mångfasetterade praktiska teknikkunskaper. 
Här är våra bästa tips för inför kommande effektiv biodling med djurvänlighet:

Anmäl er till en grundkurs (det räcker inte med enbart teori och inte heller kortkurs, då det är för många moment). Ni kommer bli helt fascinerade av dem! Ni är välkomna att söka den kurs vår utbildningsansvarige ger via Vuxenskolan som tidsmässigt följer samtidigt som binas olika säsongshändelser.
En biodlare behöver ha gott om tid på sommaren, binas högsäsong. När det är bästa badvädret är alltid bästa tillfället att gå in och störa i bikupan, för då är inte så många bin hemma. Då är det också svårt att vara bortrest en längre tid. Bina kan snabbt bli trångbodda och svärma hos en mindre glad granne med allergiska barn eller nåt…
Man behöver ha gott om utrymme för att lagra extralådor med ramar, slungutrustning mm mm Ett mussäkert kallförråd.
Det kan bli tungt och stressigt, så att ha era familjers stöd är värdefullt.
Här på Södertörn har vi Carnica-bin, så om ni håller er till den rasen är förutsättningarna goda för samverkan med traktens biodlare. Genom samma ras i bygden minskas risken för blandras som ger mindre snälla bin, vilket uppstår efter några generationer, kanske redan samma sommar…Carnicabiet är också ett vinterhärdigt bi som ger mycket goda förutsättningar. Det är avlat på fromhet, svärmtröghet och städ-iver.Om ni känner att ni kanske inte kommer få tillräckligt med tid, så vänta med bikurs och inköp av bin, till ett annat år. Honungsbin är domesticerade, ”förtamade” och behöver biodlarens hjälp bl a mot sjukdomar vi har nu som inte fanns för 100 år sen, så vi kan/får inte överge dem.

När ni har gått er grundkurs, kanske med eget bisamhälle redan första året, så ansök att få gå med i en biodlarförening på den ort där dina bin finns. Där får ni hjälp med att öka överlevnadschanserna genom samarbete och fortsatta fördjupningar i sjukdomsbehandlingar och biodlingstekniker. Håll lite koll på om det där finns nån som har låga vinterdödligheter, kanske lång erfarenhet/många samhällen. Det är någon att lyssna på och ta råd av (troligen inte i privatundervisning, biodlare har ont om tid, men som kanske ger undervisning i grupp, typ tematräffar). Var däremot skeptisk till internetforum/youtube etc, där kompetensen är okänd och lokala förhållanden (väder, biras och annat unikt) sällan stämmer. T o m inom Sverige är skillnaderna stora.
När ni köper bin, så finns det särskilda råd och lagar kring detta, läs mer om ansvarsförplikterna här .
När ni har gått grundkurs har ni förutsättningar att ha stort utbyte av aktiviteter och samverkan i vår lokala biodlarförening Södertörns Biodlare.

Om ni får dåligt samvete för att ni inte redan i år kan bidra med pollinerare till er natur,  så kan det vara bra att veta att det inte är brist på bin i Stockholm, och Södertörn är ett av det mest bi-täta i trakten, vilket skapar lite svårare förutsättningar för biodling pga smittorisker. Desto viktigare att alla går grundkurs först, alltså. Hjärtligt välkomna!